söndag 24 februari 2008

Lust att lära och att få tid till det...

I dag mötte jag en fd kollega.
Hon var stressad.
Hon hade planerat massor som klassen inte hunnit och nu stundade dessutom sportlov...
Det är bra synd tänkte jag, att vi vuxna planerar massor, massor.
Som eleverna ska hinna. Som eleverna ska göra.

Lärande innebär utveckling - åt något håll.
För att lära sig behövs tid.
Vi har tid i skolan.
Det måste få ta tid om det ska bli god kvalitet.

Skolans styrdokument ger oss lärare och elever stor möjlighet att välja ut arbetsområden för lärande. Vi måste göra dessa urval. Både för att skapa tid och för att höja kvaliteten i det vi gör i skolan. Att hinna med så många moment skapar inget djuplärande utan blir mest en mängd rubriker för minnet. Man måste hinna bli berörd och involverad för att minnas.

Elever måste utmanas och utbildas i att vara med i sitt eget lärande, liksom andra som arbetar i skolan. För eleverna blir lärarna de viktigaste ledarna i lärprocessen. Elever och lärare måste våga arbeta i nya former, kanske i motsatt riktning mot det de är vana vid. Klart är att lusten att lära ökar om man får möjlighet att vara med och påverka det man ska arbeta med och dessutom får tid till det.

Just nu läser jag "Främja elevers lärande genom elevinflytande" av Gunvor Selberg. Den är både läs-och tänkvärd. Hennes doktorsavhandling "Elevinflytandet i lärandet" är också det. Den kan du hämta här