fredag 22 februari 2008

Lekfull och svekfull?

Jag läser "Platser för vårt liv" av Clarence Crafoord. Han skriver så här:

"Barn är inställda på att skolan är en plats för arbete och väntar sig att man ställer krav på dem. Att skolan är en plats för ett visst allvar. Jag kan därför tycka att det är ett slags brist på respekt och ett svek mot barnen om skolan anstränger sig att vara lekfull och aktar sig för att ställa krav på barnen och att den indirekt förespeglar barnen att de inte ska behöva arbeta. Kanske vore det mer respektfullt mot barnen att svara upp mot deras förväntan på att skolan är en arbetsplats ..."

Jag tycker eleverna ska få ha förväntningar på skolan och sitt lärande. Jag tror också att en lärare som har förväntningar på eleven visar det på ett äkta och omsorgsfullt sätt. Att förväntningarna och förhoppningarna hos eleven förvaltas rätt. Men måste en lekfull skola vara ett svek? Jag känner mig väldigt tveksam till det.

Jag har aldrig tänkt på det sättet.
Jag har inte tänkt färdigt kring det.
Jag läser vidare, få se...