måndag 18 februari 2008

Fyra underbara ord...

...fanns i ett mail i min mailbox i dag!

Hej, vi saknar dig

MVH

M******, L*****, C****


Tre ministrålar som lämnat, gått vidare, fortsatt på vägen utan mig. Vi har delat några år tillsammans, de har skapat minnesmärken i mig och jag förhoppningsvis i dem. När man överlämnar en klass så lämnar man den inte innerst inne.

Jag har lärt mig så mycket av mina elever.
Om lärandet.
Om relationer.
Om obeskrivlig glädje och även sorg.
Om växande och möjligheter.
Om skratt och allvar, kunskapande och förmåga.
Om vikten av att vara lärare mitt ibland lärande elever.

Jag lämnar över dem rent fysiskt, men låter dem leva kvar inom mig. Det är inte svårt att lämna en klass. Det svåra är att ta avsked av alla individer som ingår i den.

Jag svarade dessa tre ministrålar ett ärligt svar.
Att jag saknar dem också.
Att jag blir glad när jag tänker på alla roliga och braiga saker vi gjort tillsammans.
Att jag är glad över att ha fått vara deras fröken, en kort tid av deras liv.
Att jag ska komma och hälsa på dem i skolan snart.
Att vi ska kramas då.

Snart!