tisdag 10 juni 2008

Skriftliga omdömen.

Skriftliga omdömen införs i skolan från i höst.
De får vara betygsliknande, de får vara i form av siffror eller bokstäver.
Det är upp till varje rektor att bestämma...

Jag har en viss bristsyn.
Jag känner mig tveksam.
Till de skriftliga omdömena.
Som ska utformas på varje enskild skola.
Som får vara betygsliknande.

På min skola.
Visste rektor för två veckor sedan.
Ingenting om införandet av dessa omdömmen.
Väl förberedd?
Eller så inte.

Vi har nationella prov.
En mål- och resultatstyrd skola.
En läroplan.
Uppnåendemål och strävansmål.
IUP.
Fullt tillräckligt om de nyttjas på rätt sätt och fullt ut!

Jag tänker att vi borde fokusera skoldebatten på innehåll och lärande i skolan. Det är i lärmetoderna som engagemang, inspiration, nyfikenhet och motivation skapas. Grundförutsättningar, som på många sätt avgör hur mycket vi lär och framförallt vad vi lär. Lärandet är en komplicerad process med såväl skolledare som pedagoger inblandade. Det
behöver bli lugn och ro, inte tvära kast vart fjärde år

Oförmågan att enas politiskt regering och opposition är aningens oroande. Den senaste årens evidensbaserade forskning och diverse statliga utredningar visar tydligt att framgångsrika skolor vilar i ett ledarskap med tydliga visioner och ett kontinuerligt utvecklande av verksamheten. Om vi i debatten fokuserade lite mer på lärande så skulle resultaten i den svenska skolan inte låta vänta på sig.

Så tänker jag.
I dag.