tisdag 1 april 2008

Som om...

... jag inte hade nog med böcker att läsa i utbildningen.

Förra veckan la jag en bok i korgen på Ad Libris.
Den kom i går.
Fast jag har egentligen inte tid.
Inte ork.
Inte ledig plats i hjärnan.
Jag skulle bara "känna" på den.
Lite.
Nu slukar den mig.
Suck.

Boken heter: Det pedagogiska kulturarvet och är skriven av Sven Hartman.
Den handlar om den svenska skolans utbildningstraditioner, allt för att förstå den nutida skolutvecklingen.
Några gestalter inom den svenska i den pedagogiska idéhistorien, som påverkat den svenska skolan, beskrivs också.
Både gamla bekanta och några som jag inte känner så väl.
Än.

Sen har jag läst om kollektiva bestraffningar i DN också.
I Barnombudsmannens årliga rapport visade det sig att varannan elev utsätts för kollektiva bestraffningar i svensk skola år 2007/2008.
Vilka vuxna skulle acceptera det förfarandet på sin arbetsplats?
Att bli kollektivt bestaffade eller enskilt bestraffade inför andra?

Ingen!



Artikeln ur DN kan du läsa här.