söndag 27 april 2008

De skriftliga omdömen...

... som ska ges till alla elever från årskurs 1, står i fokus under utbildningsdagarna i skolchefsbekantens kommun.

Att ändra sitt tänk är svårt och jag börjar mer och mer inse att den formativa bedömningen är en stor gråzon för många. Vi får en hel del frågor efter artiklarna kring det och jag sliter mitt hår i någon slags frustration över att inte kunna förklara nog tydligt, nog bra, nog ingående.

Tyvärr ser många lärare dokumentationen av elevernas kunskaper som ett administrativt eller byråkratiskt arbete, inte som ett pedagogiskt, som faktiskt är syftet.

Dokumentationen ska stödja elevernas fortsatta lärande och det är här problemet ofta ligger. Allt för många frågor vi har fått handlar om vad som ska sparas och finnas med i dokumentationen. Vad eleven gjort och arbetat med är inte i första hand det som ska finnas med utan det är resultatet som ska stå i fokus.

Med resultat utifrån kvalitativ kunskapssyn menar man de ställen i arbeten där det kommer till uttryck HUR eleven använder sina kunskaper för att analysera, dra egna slutsatser, göra jämförelser, föra diskussioner, värdera osv. Det är elevens förmåga att använda sina färdigheter som ska betraktas som resultat. En bra formativ bedömning beskriver konkret hur långt eleven kommit i sin utveckling av de kunskapskvaliteter som målen beskriver. Sen talar den också om vad som är nästa steg i elevens utveckling.

En bra, lättförståerlig pp-presentation på en ungefär 15-20 bilder om detta mottages tacksamt.
Gärna med tydliga exempel ur verkligheten.
Helst testad på en grupp åhörare.
Med gott resultat.

Överkrav?
Nåt sa mig det...