måndag 14 april 2008

Den här krönikan...

tycker jag att ni ska läsa.

PJ Anders Linder skriver om Högskoleverkets granskning av lärarutbildningen. Bara titeln fångade mitt intresse. "Sveken mot lärare och elever". Läs krönikan här!

Jag tänker.

Skolan är samhällets viktigaste utpost.
Den rubrik som krönikan har pekar på problemet skola överhuvudtaget.
Jag tycker om att man tydliggör sveket mot lärarna och det viktigaste- eleverna.
Då man talar om skolan, skriver om den, åsiktar om den, debatterar den, bedömer den så är vi lärare, vi som är där mitt i verkligheten tysta, men hela debatten drabbar också skolans viktigaste aktörer - eleverna.

Eleverna har rätt att få bli utbildade för sin framtid. För att bli det behövs lärare som är utbildade och engagerade i skolan, i uppgiften att vara lärare, i uppdragen och få förutsättningar att verka fullt ut. I dagens skola är nedskärningar, stora barngrupper och slitna lärare förutsättningar på många håll.

Jag är mitt i en utbildning och kan se på min gamla arbetsplats lite på håll.
I dagarna presenteras de nya förskoleklasserna.
29 stycken.
6-åringar.
I en klass.
Är förutsättningarna.

Till det har jag.
Inga.
Kommentarer!