onsdag 12 november 2008

Skriftliga omdömen

Jag har börjat läsa de allmänna råd för den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen som Skolverket gett ut nu i dagarna.

Där diskuteras olika typer av dokument.
-skriftligt omdöme
-skriftligt betygsliknande omdöme
-betyg

Så lika, men ändå så olika.

Hur har skolorna resonerat om det med eleverna?
Hur ska eleverna förstå ett skriftligt omdöme, ett betygsliknande skriftligt omdöme och ett eventuellt betyg?
Något säger mig att de riskeras att glömmas bort.
Bland formuleringar och ord.

I läroplanen står att eleven har rätt till delaktighet.
Rätt att vara delaktiga i alla frågor som rör dem.
De skriftliga omdömena, i vilken form som helst, är väl just en sådan fråga.
Som i högsta grad angår eleven.
Det handlar om dem.
Alltid.


Vill du läsa de nya allmäna råden, läs här.