söndag 2 september 2007

Vad skönt det skulle vara att inte veta bättre!

Min yngsta dotter har börjat 1:an i höst. Hon har en fröken som tycker att skolan är en institution som icket skall förändras. Den bild hon har av skolan är SÅ föråldrad och så otrolig annorlunda jämfört med den bild jag har (= den rätta...). Jag far illa av att se hennes arbetsmetoder som känns anno stenåldern. Inte för att jag tror att barnen mår dåligt av det utan för att jag tycker att det är fel. Har vi en läroplan från -94, ska det jobbas efter den, inte efter en från -69, eller -80. Det är hennes skyldighet och barnens rättigheter. Hon tycker inte det och hon har säkert många nöjda föräldrar. Nöjda för att de känner igen sig i skolan sen de själva gick. Det är inte rimligt. Föräldrar ska inte känna igen sig sen de själva gick och det är lärarens ansvar att se till att de förstår att skolan förändras, utvecklas och på vilket sätt man arbetar. Vore jag "vanlig" förälder skulle jag inte vara nöjd om inget förändrats i en verksamhet på 25 år. Var annars i samhället händer det? Hur höja läraryrkets status? Kanske genom att alla lärare tar sitt ansvar och börjar följa de styrdokument som faktiskt finns oss givna. Ingen annan kan höja ens status, det måste varje lärare själv klara av.

Amen.