torsdag 29 maj 2008

Kunskapens träd?

- De måste faktiskt kunna en del också! Färdigheter och kunskapsmål är bara nymodigheter.

Sa en arg röst i går bland mina mail.

Javisst, måste de det. Jag tycker inte på något sätt motsatsen.
De, är alltså eleverna och mailet handlade om att jag propagerade på att färdigheter är viktigare än faktakunskaper.

Jag lånar Sven-Eric Liedmans beskrivning av kunskapen som ett träd.
Där rötterna långt ner i jorden, är basfärdigheter som läsa, skriva och räkna.
Sen är lövverket de kunskaper som förändras.
Från dag till dag, från år till år.
För att kunna utveckla ett vackert lövverk måste trädet ha djupa rötter fast förankrade, det måste leva i en bra miljö, det måste få näring.
Precis som barnen.
I lärandet.

Men.
Jag vill ändå hävda att färdigheterna måste framhävas.
Vi måste bli mer fokuserade på HUR eleverna tillägnar sig kunskap och hur de behärskar färdigheterna. Jag tycker att vi i allt för stor utsträckning fortfarande fokuserar på VAD eleverna ska lära sig. Har vi färdigheterna för ögonen när vi planerar kan vi välja bort mycket stoff. Dessutom måste vi komma i håg att samma färdigheter går igen i flera ämnen. Perfekt ingång för ämnesövergripande samarbete.

Och nymodigheter.
Nej.
Inte det.
1994.
Är 14 år sedan.

Boken Sven-Eric Liedman har skrivit heter "Ett oändligt äventyr".
Läs den i sommar, vettja!