onsdag 28 maj 2008

Avklarat.

I dag har jag ordnat med sånt där som legat och skavt.
Som varit gruvsamt.
Ett mail jag bara var tvungen att skicka.
För min sinnesfrids skull.
Som blev bra bemött.

Samtalet jag pratat om.
Det med vännen.
Det gick också rätt ok.
Jo.
Det gjorde det.

Funderade lite på det här med skoldebatt i dag på hundpromenaden.

Ibland tänker jag att debatterna blir lite skeva och vi glömmer anledningen för våra viljor och vårt tyckande. I all debatt vi ägnar oss åt, måste barnets rättigheter lysa igenom.
Det handlar om barns liv, vardagar, förutsättningar och framtid.

Då det gäller skolfrågor är det barnets rättigheter att få en utbildning som ska värnas och utvecklas.
Jag vill hålla fast vid det perspektivet.
Det betyder att vi lärare har ett ansvar.
En skyldighet att vara väl insatta i hur barn tänker, funderar och utvecklar kunskap både socialt och kognitivt.

Det är skolvärden.
Viktiga i skolvärlden.

Ja, så tänker jag i dag.

Är du sugen att läsa om den nya s k Lärarutredningen och om behörighet att sätta betyg kan du klicka här.