fredag 9 maj 2008

Fröknar gillar blommor...

Hade ett ärende på skolan i dag.
När jag sneddade över skolgården för att gå till bilen hörde jag någon ropa.

-M! Vänta, vänta på oss!

Två fd ministrålar kom rusande.

-Här, dom är till dig. Vi har plockat dom nu. Vi såg din bil, sa den ene.

I den framsträckta handen "hängde" en liten bukett solgula tussilago. Plockade sådär som bara barn plockar blommor. Knappt något skaft, lite klämda och nästan redan vissna. Helt omöjliga att sätta i någon vas.

- Men åh, tack vilka fina blommor! Vad glad jag blir svarade jag.

- Vi tänkte väl det! svarade den andre belåtet. Fröknar brukar gilla blommor!

Nu flyter de gula blommorna omkring i den minsta kopp som huset kunde frambringa. Varje gång jag passerar dem, ler jag stort. Inte minst i hjärtat.

Små blommor.
Plockade av små smutsiga händer.
Till mig.

Klart att fröknar gillar blommor då!