måndag 11 augusti 2008

Opedagogiskt, obildad eller bara ointresserad?

Jag har en ny kamera.
En lagom avancerad enligt säljaren.
Det tackar vi för.

Väl hemkommen.
Med kameran.
Och instruktionsboken.
Dyker följande frågor upp.

Är instruktionsboken väldigt opedagogiskt upplagd?
Är kamerans ägare obildad?
Är kamerans ägare ointresserad?

Instruktionsbokens upplägg, är verkligen något jag ställer mig tveksam till.
Oerhört detaljerad i avdelningen ”Självklarheter”.
Såsom hur man fäster linsskyddet och stoppar i batterier.

Sen.
När det börja lukta krångel.
Föreslår boken bara.
Autoläge.
Det bästa av lägen.

Kamerans ägare kan mycket väl vara obildad.
Helt enkelt för trög för att fatta manualen.
Men tyvärr.
Tror jag nog att ointresse.
Är den mest passande beskrivningen.

Instruktionsböcker.
Är.
Dödligt.
Trist.

Sa den glada fröken och återgick till Tomas Kroksmarks bok ”Den tidlösa pedagogiken”.
528 sidor grundläggande aspekter på pedagogik, didaktik och lärande inom den västerländska traditionen, från 900 fKr-1960-talet.

Vilken läsning.
Låt det regna.
Jag är i autoläge.