fredag 17 juli 2009

Elvahundra sidor.

De där 1100 sidorna.
Skollagsremiss.
Väckte funderingar.

Ser jag i mailboxen.
När de mobila bredbandet.
Är samarbetsvilligt.
Och mottagningen god.

Den nya skollagen - "För kunskap, valfrihet och trygghet" (Ds 2009:25) skickas nu ut till ca 140 remissinstanser. Deras svar ska vara inkomna till Utbildningsdepartementet senast 25 september 2009. Då kommer svaren att publiceras på regeringen.se. Sen påbörjas arbetet med att sammanställa alla inkomna remissvaroch att utifrån dessa bearbeta förslaget till en ny skolag. Efter det ska lagrådets granskning göra sitt och sedan kommer en propsition att läggas fram under våren 2010. Efter att riksdagen behandlat och beslutat om propositionen, förväntas den nya skollagen kunna börja tillämpas den 1 juli 2011.

Jag tänker att vi måste förstå lagtexterna bättre i skolvärlden, samtliga är omsättningsbara till vår verklighet. Det är dessutom nödvändigt att vi gör det. Jag skulle önska att kommunerna och skolorna arbetade med frågorna kring skollagen i detta tidiga skede. Det handlar om att sätta sig in i och förstå de rättigheter och skyldigheter som finns skrivna. För alla oss i skolans värld. En del av de saker som finns i den nya skollagen välkomnar jag, annat tror jag ställer till problem för eleverna.

Det finns all anledning att studera skollagen noggrant. Att ställa sig frågor om hur vi ska förvalta vår människo-och kunskapssyn i förhållande till de lagar som omsluter skolans verksamhet. Och hur vi ska förvalta ansvaret och omsorgen om de som växer upp.

Läs och begrunda.
Översätt det som står där till din vardag.
Och framför allt.
Dina elevers.

Gör det!