tisdag 11 augusti 2009

På tiden.

En mycket.
Intressant rapport.
Från Skolverket.
Har nått mig.

Äntligen.
Tänkte jag.
När jag såg den.

Skolverket har låtit två forskare granska de åtta vanligaste programmen mot mobbning i svenska skolor.
Vad står programmen för?
Vilken människosyn har de och vilken teoretisk grund vilar de på?

Farstametoden, Friends, Komet, Lions Quest, Olweusprogrammet, SET, Skolmedling och StegVis är de program som granskas. Urvalet har gjorts utifrån vilka program som är vanligast i svenska skolor och indikationer på att de är effektiva.

Det är svårt att få indikationer på nyttan av programmen.
De få utvärderingar som gjorts håller inte måttet, säger Peter Östlund, projektledare på Skolverket.

Tre av programmen har ett uttalat syfte att hantera mobbning i skolan. De andra programmen har som främsta syfte att utveckla sociala relationer, lösa konflikter eller stödja utagerande barn. Om ett år kommer en uppföljningsstudie där programmens effekt för första gången utvärderas och jämförs med skolor som inte valt något särskilt program.

Jag välkomnar denna granskning. Ser fram emot att läsa utvärderingen.
Jag tänker att det är viktigt att skolor som vill införa ett program gör genomtänkta val och inte blir offer för programföreträdare.

Något som min egen kommun kanske borde fundera över. I något slags väckelseliknande töcken utbildas nämligen personal på samtliga skolor i ett av programmen.
Utan närmare eftertanke.

Läs mer om rapporten här.
Ladda ner rapporten "På tal om mobbing", här.