fredag 24 oktober 2008

Klass 4A.

När jag för en sådär massamassa år sedan.
Gått ut lärarutbildningen.
Redo för mitt första jobb.
Hamnade jag i klass 4A.

Det var ett sådant där gäng.
Som man inte får uppleva.
Så många gånger.
Som fröken.

24 stycken.
Finfina juveler.
Vi lärde varandra massor.
Under tre år.
Jag minns varenda en.
De är stora nu.
Riktigt stora.

Då.
I 4.an.
Jobbade vi med "Jag duger."
De gjorde en viktiglista.
Över sådant.
Alla barn borde få lära sig.
I livet.

Det är en fantastisk lista.
Gjord av 11-åringar.
Jag har haft den inramad.
Uppsatt i ministrålklassrummet.
Så fin är den.

4A:s viktiglista.
Att älska.
Att skratta.
Att skratta lite till.
Att lyssna och lära.
Att säga tack och varsågod.
Att ha åsikter.
Att respektera andras åsikter.
Att vara ärlig.
Att vara en god vän.
Att vara sig själv.

Nästa helg.
Har de klassåterträff.
Och vet ni?

Jag är bjuden!